Topp 3 – Sveriges mest dekadenta kulturfenomen

3.Midsommarfirande på en svensk småort
Helst ska denna småort ligga ganska långt ut på landsbyggden i Värmland eller Dalarna. Här snackar vi husvagnar, hembränt och helan går (De tre H:na)! För att använda ett samlingsnamn kan vi väl säga…hm… White trash! Vad som sker varierar naturligtvis beroende på vilken åldersgrupp man tillhör men jag ska försöka göra en sammanfattning. Dagen börjar med lite snaps och skyhöga förväntningar på dagen då allt är möjligt. Sedan kommer sillen och potatisen. Folk börjar bli fulla och barnen leker under hökens vingar på någon schyst gräsmatta. Sedan kommer dansen runt midsommarstången; Sveriges mest dekorerade, hyllade och mytomspunna könsorgan. Hittills är allt som det ska. Sedan kommer middagen med grillat fläsk och hembränt. Från byn kommer några Volvoraggare sladdandes med blonda tjejer i push-up-bh i baksätet och Basshunter på högsta volym (alternativt Eddie Meduza). Det hela kulminerar när två vuxna människor sluddrar hatiska tillmälen till varandra i ett halvt raserat förtält (eftersom någon full människa snubblat in i det), barnen gråter, volvoraggarna försöker idka samlag med en liten blondin i en avlägsen buske eller kanske i baksätet på bilen och en annan blondin spyr ner sig själv i en lerpöl.
Ja, jag är fullt medveten om att detta bygger på fördomar och stereotyper, men det är ju allt ni idioter förstår er på i humorväg – “Hey, I can totally relate to that!” – så skratta nu!

2.Big Brother (Dokusåpor och krogturnéer)
Problematiken med att ha en dokusåpa på listan är att det finns många sådana och Big Brother är kanske inte den mest dekadenta av dem egentligen men eftersom det är aktuellt just nu så fick den representera dokusåpavärlden. Jag är mycket väl medveten om att konceptet med Big Brother inte är svenskt, men detta begär att immitera smått äcklande amerikanska koncept är väl rätt dekadent i sig. Det värsta med dessa såpor är ändå efterdyningarna i form av kändisstatus och stekarkvällar på stureplan. Det måste kännas lyckat att åka på krogturnéer som gäst-DJ och vända plattor inför ett gäng efterblivna och pubertala narcissister.

1.Dansband
Jag hörde en gång på radio ett repotage från en dansbandsfestival i Värmland. Där uttalade sig entusiaster från landets alla hörn och fällde yttranden i stil med; “Det är svensk kultur på hög nivå” och “Jag har aldrig velat åka hit innan men är här för första gången i år och detta är bland det bästa jag varit med om i mitt liv”. I nästa stund ville jag mest kräkas. Svensk kultur på hög nivå?! Då flyttar jag med glädje från det här landet och talar aldrig mer om varifrån jag kommer. Det är bara att lyssna på Larz Kristerz “Zetor’n” eller att se ett avsnitt av SVT’s fantastiska serie “Dansbanan i Täfteå”. I det sistnämnda får man hela kittet med entusiasterna, medelålders white trash kvinnor, den klaustrofobiska tryggheten och…dekadensen! Jag vet inte vad det är med dansband men jag tål det inte och kan inte låta bli att tycka att Christer Sjögren känns som slisk personifierat. Dansband är den ultimata kulturella dekadensen.

Bubblare:
Charterturism
Kryssningar
TV3
Bloggande (haha! eller?)

Well, ta det med en nypa salt…

Det kommer fler Topp 3 listor framöver så håll till godo gott folk!

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

