Björn Isfält och barnfilmsmusiken

Min blogg har tagit sommarlov ett tag, men med anledning av att den fantastiske filmmusikskaparen Björn Isfält hade fyllt 69 år (inte jämnt och fint, men ändå) igår, om han fortfarande levt, ett stycke information jag sprang på av en slump, ville jag tillägna honom och hans musik detta inlägg. Lyssna och njut!


Musik från den William Shakespeare-inspirerade “Resan Till Melonia”.
Rigoröst detaljerat illustrerad av Per Åhlin (mannen bakom bl.a. “Karl-Bertil Johnssons Julafton).
Kuriosa #1; Den nu tämligen välkända och då 10-årige Robyn gör Mirandas röst i denna odödliga barnfilm.
Kuriosa #2; Filmens soundtrack “Längtan till Melonia” framförs av singer/songwriter-artisten Melissa Horns mamma, Maritza Horn.


Musik från den smått homoerotiska “Bröderna Lejonhjärta” (förlåt mig…det må vara heligt, allt som kan kopplas till Astrid Lindgren, men jag var tvungen).


Ståpäls, någon?

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

