Jonas häftig-på-internet-skola – lektion 1

Känner du att du har hamnat på efterkälken i det socialpsykologiska virrvarr som kallas social kompetens? Känner du att du, så gott det går, vill förverkliga dina ambitioner och din potential som social varelse? Då är internet något för dig!

Att vara häftig i verkligheten är en del av en hel vetenskap. Men för dem som inte känner sig häftiga i verkligheten så finns internet, denna formidabla plattform för självupprättelse, denna fristad för personer som behöver hävda sig och bli bekräftade och denna extender för de med liten penis. Att vara häftig på internet är även det en konst, men för att göra livet enklare för bottenskiktet i normativitetens hav, så finns det vänliga och barmhärtiga människor som jag, som är villiga att sträcka ut en hand och hjälpa de som har det svårt.

I detta hjälpprogram kommer jag att lyfta fram vissa sajter som utgör bra plattformer för att bygga upp ett häftigt internet-alter-ego. Men idag börjar vi med några grundläggande steg inför din resa i cyberspace.

Ett universellt tips, det vill säga ett tips som gäller för de flesta sajter på internet, är att du skaffar dig ett häftigt, men inte för överambitiöst nickname.

1.Nickname
Underskatta inte ditt eget namn, men avslöja inte för mycket! Att våga vara personlig ger ofta intryck av att man är trygg i sig själv, så underskatta inte att använda ditt eget namn på internet. Du bör dock undvika fullständigt namn, av sekretesskäl och för att inte förstöra eventuella anställningsutsikter i framtiden. Vill du vara mer anonym så välj namn noggrant! Ett hett tips är att i ditt namn referera till något kulturfenomen som inte är alltför allmängiltigt, utan ger ett intryck av att du är en intellektuell person med en häftig och sofistikerad smak. Exempelvis Korovamilkbar eller AlexanderDeLarge.
Dessa två namn är båda referenser till Stanley Kubricks film “A Clockwork Orange” från 1971, som är en riktig filmklassiker och en tillräckligt svårsmält och provokativ film för att anses som intellektuellt utmanande. Se gärna filmen innan du väljer något namn i den stilen, i fall att någon annan häftig internetanvändare vill göra en kollektiv analys av aktuell film eller droppa citat ikapp med dig. Naturligtvis kan du välja en annan svårsmält filmklassiker, eller kanske en referens till något inom konst, musik, litteratur eller (om man vill vara riktigt hardcore) något inom psykologi eller filosofi. Överdriv inte bara. Övervägningen häftig kontra nördig är väldigt känslig och man kan lätt halka över på fel sida.

2. Approach
Var inte för påstridig när du söker kontakt med någon. Var heller inte för återhållsam. Detta är en ganska svår balans. Naturligtvis beror det på vem man skriver till, vad man bör skriva. Men i de flesta fallen bör du undvika alltför alldagliga frågor som “vad gör du?” eller “händer i helgen då?”. Sådana frågor kan vänta. Ett hett tips; Om personen du söker kontakt med har någon slags profil på aktuell sajt, med en skriven presentation, så referera till något denne person har skrivit när du skriver till den personen. Detta ger ett varmt, personligt och intresserat intryck. Sök igenom profilen efter gemensamma nämnare som ni kan mötas kring; musiksmak, filmsmak, klädsmak, matsmak eller träsmak i baken.

3. Profil
Vid utformandet av en profil gäller ungefär samma regler som vid utformandet av ett nickname; det ska säga något värt att veta om personligheten och det ska vara sofistikerat (gärna med humorinslag för att påvisa självdistans och att man faktiskt har humor). Har man inte själv någon humor att hänga i julgranen kan man alltid referera till exempelvis Jan Stenmark, Varan-TV eller något annat som indikerar smal och intellektuell humor. Du bör undvika att skriva om hur kåt du är, hur lång din penis är eller vad du har för BH-storlek.

Nästa lektion ska vi gå igenom hur man skriver häftiga kommentarer på YouTube och hur man får många “gilla” på sina statusuppdateringar på facebook.

Advertisements

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Jonas häftig-på-internet-skola – lektion 1

  1. Minimii says:

    Det är därför du är 22 år och har kvar kamrat och andra sociala nätverk för åldrarna 10-15! Du måste marknadföra din häftighet 😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s