Beethovens ångest

I Holgerspexets fjortonde uppsättning “Mozart & Beethoven” fick jag den äran att spela rollen som Beethoven. Karaktärsdrag; Osäker, hispig, alkoholiserad, fattig men mycket talangfull! I en av scenerna har Beethoven en monolog om där han uttrycker sin ångest över att kvinnan han förälskat sig i, träffar Beethovens rival; Mozart. Sedan följer några nummer av solosång och här är ett av dessa:

 

http://www.youtube.com/watch?v=XzbJa6v2vAI

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Beethovens ångest

  1. Dova says:

    Bror du var HELT fantastisk!!! Stolt är bara förnamnet på vad jag kände mig när jag satt och njöt-rös i publiken 😀
    Men så måste jag fråga dig om du är sarkastisk i ditt inlägg om “dålig musik”? För är det inte så att de som skapar musik, eller konst på annat sätt, som tavlor, fotografier, pjäser och dyrl., vill förmedla något, skapa en känsla hos mottagaren. Anledningarna kan vara så otroligt många men på något sätt vill man beröra. Att förkasta en annan människas skapande, bara för att det inte faller just mig i smaken är väl lite trångsynt?!!
    Jag är inget fans av varken Takida eller Nickelback men måste säga att just för tillfället ligger de båda hööögt upp på min spellista med varsin låt. Takida med You learn http://www.youtube.com/watch?v=D-mn6WEV7GA&feature=related
    och Nickelbacke med When we stand together http://www.youtube.com/watch?v=VKfKntyRqg8&feature=related (Tyvärr har den med bästa bildspelet, där man verkligen förstår budskapet i både bild och text, försvunnit.) Lyssna på detta och kom sen å säg att detta förpästar gudagåvan musik…

    Love ja anyway

    • Tack så hemskt mycket!
      Alltså, jag tycker att de artister jag nämnt är ganska musikaliskt ointressanta och ganska dåliga helt enkelt. Sen att jag sågar dem så hårt är för att det ska bli roligt, och inte för att jag (exempelvis) på riktigt vill döda Kid Rock eller förkasta någon annans skapelser. Jag respekterar det artister gör om det bara är genuint och ärligt, men i det här inlägget är det inte den kreativa biten eller budskapet jag vill såga, utan helt enkelt musiken, rent teoretiskt. Sen kanske jag p.g.a. mitt musiköra och mitt nördiga musikintresse gått och blivit lite av en musiksnobb och därför överanalyserar musik. Eller jag är rätt säker på att det är så 😉 Men sen är jag svårflirtad vad det gäller goda budskap också, för musiken är den uttrycksform som kanske är mest tacksam att uttrycka ett budskap i och det finns så många budskap där ute. I och med detta så räcker det inte för mig att en låt har ett fint budskap, om budskapet uttrycks på ett sätt som det redan gjorts tusen gånger innan. Då blir skapandet snarare en form av immitation. Och jag är även cynisk nog att tro att man många gånger skriver om ett ämne för att man vet att folk kan relatera till det och att det därför kommer sälja. Så bara för någon sjunger att det borde vara fred på jorden så köper inte jag det rätt upp och ner utan att faktiskt ta reda på saker om artisten eller försöka känna efter om uttrycket känns äkta. Exempelvis Christina Augileras “Beautiful”, som har ett jättefint budskap, men som man kanske kan tvivla på trovärdigheten i när man ser hon väljer att framställa sig själv och sin kropp. Bör också säga att jag inte tror något ont om Christina Augilera, det var bara ett exempel.

  2. Dova says:

    Ok, jag förstår! Jag är lättköpt med andra ord 😉 Men det tillåter jag mig att vara då det får mig att vilja göra rätt. Och du din djupis, fortsätt analysera musik. Jag analyserar relationer. Vi e enna analytiker allihopa från Broby tror jag. Bara på olika ämnen…
    Kramar från Doverudarna

Leave a Reply

