Topp 7 – Svulstiga svenska män

Dags för årets första topplista! *Publikens jubel* Tack så mycket… *Publiken avbryter med sina, likt ett åskoväder, dånande applåder* Jag vet att ni har längtat… *Publiken fortsätter. Jag väntar på att den flera minuter långa stående ovationen ska komma till ändo*

Ja, det är nog ungefär så mycket alla har längtat! Denna gång ska jag lista Sveriges mest svulstiga män. Ordet “svulstig” i sammanhanget åsyftar främst personlighetsdragen. Dessa personer är sådana personer som, när de kliver in i ett rum, gör att det känns som om man inte riktigt får plats där inne. Dem gör det lite svårt för de lägre stående i rummet att andas, för att dem liksom suger upp allt syre med sina uppblåsta lungor. Det handlar såväl om stora egon  som personer som gärna “köttar” sig fram med sin proffession.  Riktiga ångvältar! Det kan låta märkligt att jag gör en sådan lista när jag aldrig mött någon av dem personligen. Men det skiter jag i! 😀

Som kompensation, för att det var så längesen jag gjorde en topplista, så gör jag en topp-7 lista den här gången.

 

 


7.Tommy Körberg
 
Tommy är utan tvekan en fantastisk sångare och en del av mig gillar honom. Men han utstrålar verkligen det där svulstiga som jag med denna lista försöker definiera. Han sägs kunna vara väldigt otrevlig, och det hjälper honom in på min lista. Jag har själv hört vittnesmål om detta från en släkting till mig som arbetat med att serva kändisar backstage.


6. Marcus Birro
Vad vore denna lista utan poeten, journalisten och författaren Marcus Birro? Inte fullt så svulstig som den kan bli! Droppen är väl när han flyr landet p.g.a. “internethatet”. Varför kan inte Kissie också dra utomlands då? Kanske för att hon skulle ha svårigheter med språket. 

 
5. Björn Ranelid
Mycket kan sägas om Björn ranelid. Man kan tala om hans hårsvall, hans läppglans eller hans välsmorda hy. Men att fastna på ytan av ett hav av Marianergravens djup, vore lika förkastligt som att se rymden för endast en måne, när där glimmar miljontals stjärnor och galaxer. Vintergatan är inte mer än ditt kvarter, och ditt kvarter är inte mer än din ynklighet, krossad mellan mina fingrar. Ett kilo är lika med 700 gram, varken mer eller mindre…

  
4. Jan Malmsjö
Det märks att han inte sticker under stolen att han jobbat åtskilliga gånger på “Dramaaaaten” när han talar. Det är väldigt roligt när han i en intervju gällande ett avhopp av Perbrandt på Dramaten visar sin avsky mot sistnämnde genom att göra ett korstecken med sina fingrar när namnet nämns. Bara en svulstig man kan känna en sådan svulstig ilska; http://www.youtube.com/watch?v=p7kXFUnIJK0


3. Jan Guilluo
Topp 3! Nu börjar det bli svårt att andas här! Här har vi en man med en aura bestående av självbelåtenhet. Jan Guillou är mannen som inte behöver ta av sig skorna när han kommer till ditt hem!

2. Börje Ahlstedt
Ronjas pappa Mattis är på något sätt en person man gärna älskar. Men vem är mannen bakom? En anti-feministisk pösmunk! Robert Gustavsson leker i ett avsnitt av humorfrågesporten “Time Out” med tanken om hur det hade sett ut om Ingmar Bergman varit fotbollstränare, med dramatenskådisar som spelare, och säger bland annat (i en Bergman-immitation); “Börje för fan! Om du ska buga och göra målgester måste du ju för fan göra mål först!”. Huvudet på spiken! Börje har ganska nyligen sagt att om han inte får ta över Jan Malmsjös jobb som diktläsare under nyårsfirandet på Skansen, när Jan själv lämnat hedersuppdraget, så tänker han aldrig mer sätta sin fot på Skansen.
    
1. Yngwie Malmsteen
AAHHH, JAG KVÄVS! JAG KAN INTE ANDAS!
Yngwie Malmsteen blev till slut så svulstig att han inte ens fick plats i Sverige. Idag shreddar han tills strängarna smälter i en lyxvilla i Florida. Inte nog med att han med sitt krusade tyg och sina kravatter står och spelar klassisk musik på elgitarr, med en symfoniorkester bakom sig i Japan, för att sedan avsluta det hela med att slänga gitarren åt helvete. Han är inte heller mer självdistanserad när han skäller ut en stackare på ett flygplan, över en kaffefläck, med orden; “You have unleashed the fucking fury!”. Jag kunde knappt hålla mig för skratt när han i SVT:s dokumentärserie “Hårdrockens historia” spatserar upp för sin garageuppfart, full av Ferraribilar, för att sedan i intervjun kläcka visdomsorden; “How can less be more? More is more!”. Yngwie Malmsteen har inte slutat svälla än. Vi får se om han blir tvungen att flytta från galaxen innan hans liv är slut.

Skönt klipp med Yngwie: http://www.youtube.com/watch?v=onwPrTiJNJQ&feature=related

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Topp 7 – Svulstiga svenska män

  1. Zabina says:

    Sjukt bra lista.
    Nu undrar jag bara, vad händer om vi sätter alla dessa män i samma rum? Och när får vi en lista över Sveriges svulstsigaste kvinnor?

    Svulstig förresten, det låter som något en penis kan vara.

Leave a Reply

