Schlagerkungen Björn Ranelid

Jag brukar inte vanligtvis titta på det här hetsiga underhållningsprogrammet “Melodifestivalen”, men när jag hörde att Björn Ranelid skulle medverka bestämde jag mig för att ge spektaklet en chans. Och Björn var, som jag hade hoppats på, helt fantastisk! Det var snudd på sinnesjukt! Det är svårt att avgöra om han menar allvar eller inte, men vem bryr sig? Han vänder upp och ner på stället och drar igenom detta glittriga jippo som en fläktande västanvind. När intellektet möter paljettporren så föds ur svenskt kulturlivs sköte en hybrid av sällan skådat slag. Nu snackar vi underhållning, oavsett hur det låter ur ren musikalisk eller konstnärlig synpunkt.

Men det är klart att folk ska börja grina över denna förnedring av vårt finaste svenska kulturarv (sagt med tillgjord röst och sarkastisk tonfall). Några av branschens “proffs”, såsom Mattias Andréasson (känd från Idol och popgruppen E.M.D.) fasas över att se en brun-utan-sol-dränkt författargubbe promenera in som en dödlig infektion av otrygghet i det allra tryggaste och heligaste. Mattias, den stackaren, som uttryckte sitt hjärtas innersta klagan med genomtänkta och genuina ord som “förlåt mig, baby”. Personligen finner jag det en aning tragikomiskt att man kan försöka göra något bra och ändå göra det så dåligt. Men det är förstås bara min personliga åsikt. Det låter lite som en 13-årings desperata och självutlämnande försök till en Chris Brown-influerad popkarriär. Så glider Björn in och äger skiten ur tävlingen utan att ens försöka. Kultureliten (läs bottenskrapet) rasar mot en världsomskakande skandal. Och en del av det svenska folket stämmer in i klagokören.

Det här må vara en teori utan rötter i sanningen, men för mig förefaller det sig ganska självklart att detta vansinnesdåd att rösta på Björn Ranelid är ett sätt för svenska folket att visa att man faktiskt har lite distans till kommeriella jippon. Jag vet inte vad majoriteten tycker, men hos mig inger det hopp om framtiden. Hur många tror på fullt allvar att majoriteten av de som röstade på Ranelids bidrag faktiskt tyckte att det var den bästa låten? Folk som ska beklaga denna skymf klagar för döva öron. Sanningen är att ingen bryr sig om Sverige skämmer ut sig eller inte, av den enkla anledningen att ingen egentligen bryr sig om Melodifestivalen. Så ta det för vad det är; underhållning, och sluta grina som om det vore på liv och död!  

 

And by the way… Grattis Björn! 😀

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

