Svensk vapenexport

Sedan jag såg partiledardebatten i SVT härom veckan har jag inte kunnat sluta tänka på allt detta hyckleri kring den svenska vapenexporten. Det är nu allmänt känt att Sverige exporterar vapen till bl.a. diktaturen Saudi-Arabien. Min omedelbara reaktion var att det är hyckleri att påstå sig vara ett demokratiskt land när man säljer vapen till diktaturer. Jag blev förvånad när jag märkte att många människor i min omgivning tycks gått på argumentet att vapenexporten behövs för svensk ekonomi och att det inom denna vapenindustri finns alldeles för många anställda som skulle förlora sina jobb om man slutade sälja exportera vapen. Jag skulle möta det argumentet med att säga att det inom offentlig sektor, d.v.s. skola, sjukvård och äldrevård finns gott om plats för resurser, som man idiotiskt nog skär ner på, när folk redan sliter ut sig psykiskt och fysiskt för minimilöner. Det är mer lukrativt att jobba som lagerarbetare på ÖoB. Är samhället upp- och nervänt eller vad? Hur som helst; vidare möts man av argumentet att det inte lönar sig att omfördela sysselsättningen från vapenindustrin till den offentliga sektorn, eftersom att den offentliga sektorn inte innebär några omedelbara inkomster för Sverige. Visst skulle man kunna råda bot på en stor del av arbetslösheten genom denna omfördelning, men Sverige, d.v.s. regeringen och staten med sina instanser och myndigheter, tjänar ju inget på det, så då är det ju inte värt det. Med andra ord; förespråkarna menar att vapenexporten behövs för svensk ekonomi. Redan vid detta skede i debatten får jag lust att be alla förespråkare att dra åt helvete med sitt “rationella” dravel om ekonomi och vad som är rikets bästa. Herregud! I mina öron låter det som att dem säger; ekonomiska värden är viktigare än mänskliga värden. Men för att hålla tungan i styr så vill jag lägga fram ännu ett motargument. Skulle inte Sverige i längden också tjäna en hel del på att vår befolkning kan hålla sig friska och starka och på att samtliga av våra ungdomar ges förutsättningarna till god utbildning och möjligheten att välförberedda ge sig ut i arbetslivet? Eller räcker inte dem pengarna till att täcka upp för vapenexportens intäkter? Det kan inte lilla jag svara på, men vad jag kan göra är att skilja på vad som är rätt och fel, oavsett ekonomiska förutsättningar. Jag må bli betraktad som en dagdrömmande idealist som tror på någon slags fredspräglad utopi, och kanske ligger det något i det. Men att i sådana här politiska sammanhang resonera “rationellt” är och har alltid varit ett sätt att ordbajsa sig ur knipan, att klä den smutsiga verkligheten i änglakläder och att sedan få människor att köpa verkligheten i denna förklädnad. Men det är min bestämda uppfattning att det vissa av politikerna i partiledardebatten står och försöker försvara, i etisk och moraliskt hänseende är fullkomligt OFÖRSVARBART!

– Besviken svensk medborgare

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

