Åbågen – om att återvända hem

För ett par år sedan skrev jag en låt vid namn “Riverbend”, om min relation till hemtrakten. Nu har jag översatt den till svenska och skrivit om några av raderna. Jag hoppas att den ska kunna tala till den som har sitt hjärta i Västra Mälardalen. 

 

Där i mistelns land, där ligger åbågen
I dalens hjärta, en smaragd på en kedja av järn
Där minnen, som flingor av guld, virvlar upp och ner igen
Jag ska inte glömma varifrån jag kommer, en plats vid åbågen

Under örnens vingar, över den vida slätten
Kom jag åter för dem jag älskar, för att bli ung igen
Vinden stryker försiktigt mitt hår, som en gammal vän
I vaggan av allt som jag är, en plats vid åbågen

Vi flyter bakåt i tiden, hör sånger från sommaren
Genom en historiens ådra, som en spegel under solen
Stryker som andar längs gator från barndomen
En känsla av att tillhöra något, ett hem vid åbågen

Om än jag var instängd, besvikelsens kalla regn över staden
Om än min flackande blick var på flykt, bortom en krusning över vägen
Om än jag försvann så var du gjuten in i själen
Om än mitt ord föraktat dig, återvände jag alltid till åbågen  

Till dem som gav mig livet ger jag tacksamheten
Min stolthet är dygden av att ha ett hem
Mitt hjärtas rum var slutet, men är öppet nu, min vän
Du är välkommen in liksom du välkomnar mig hem till åbågen

Glöm inte varifrån vi kommer, en plats vid åbågen
Glöm inte varifrån vi kommer, ett hem vid åbågen

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

