Gästbloggare: Max “Kissie” Verlage

Idag är det dags för min storsinta, eminenta, formidabla, äckliga, roliga och illaluktande rumskamrat och gode vän Max Verlage att gästblogga! För dem som känner mig och Max kan det kanske förefalla sig onaturligt att min skruvade rumskamrat ska skriva ett helt seriöst inlägg, i min annars så satiriskt orienterade blogg. Men när samhällets imbeciller, liksom en besudlande svärta, illvilligt påminner oss om att vår värld på många sätt är en kall och orättvis plats, så kokar det i oss båda. Get ’em good, Maxiboy! – Jonas “Blondinbella” Wendin.

 

Hej Hej bloggläsare!
En vän till mig tyckte att det var fascinerande hur snabbt jag kunde gå från att ogilla något till att fullkomligt hata det. Idag var det ett speciellt beteende eller snarare en inställning som fick mig rasande. Följande inlägg kommer att handla om en brand som skett vid en flyktingförläggning i min hemstad Arboga och om hur det, på ett osmakligt sätt, väckt intresse bland lokala Facebookanvändare:

Läste nyss om en brand som skett vid en flyktningsförläggning i Arboga. Kan inte låta bli att förundras över den mentalitet som tycks råda i min gamla hemstad. Våldshandlingar och skadegörelse associeras utan minsta tvivel med ”invandrare” och konkretiseras bland annat via facebook med diverse kommentarer om branden. Den stereotypa bilden av ”Nalles” som ett kriminellt tillhåll har målats upp och en del av ursprungsinvånarna gläds av det faktum att det är nedbrunnet.  Huruvida kriminaliteten i Arboga har ökat sedan flyktningsförläggningen öppnades vet jag inte. Men att kriminaliteten var relativt hög redan innan, det vet jag. Oavsett om ökningen är marginell eller inte, tycker jag att det är fel att se branden som något positivt och dessutom göra en stereotypisering av alla som bor där. Faktum är att eventuella brottshandlingar som utförts där, inte enbart bottnar i ”deras” attityder utan att det också är en konsekvens av rådande invandrarpolitik, vilket ni faktiskt kan vara med och påverka.

Tänk dig själv: att fly från ett krig utan dina föräldrar och mötas av ett nytt land med ett nytt språk. Att buntas ihop med människor från andra länder på ett hotell där du dessutom förväntas komma överrens med alla, oavsett om de kommer från det land ditt eget hemland krigar mot.

Tänkt dig att möta ursprungsbefolkningen, som redan innan du hälsat på dem, bildat sig en uppfattning om dig.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att det finns en del aspekter att ta hänsyn till innan man slänger ur sig en idiotisk kommentar eller trycker på ”gilla”-knappen, när artikeln handlar om ett hus där människor bott brunnit ned.

About milkaddiction

Alldeles för komplex för en kort beskrivning...
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

15 Responses to Gästbloggare: Max “Kissie” Verlage

  1. Linus "lajje" bagarson says:

    Tror nog att det här inlägget skulle behöva en respons från Linus för att återinrätta det enda synsättet rörande denna fråga. Jag är besviken karenkov.. Men jag antar väl att bor man med en J*** så är det inte alltid lätt att tänka klart. Men en sak är säker, du kommer att prövas av det högsta rådet för ditt beteende.. Du anar nog inte vilka konsekvenser detta inlägg kan komma skapa..

    Over

  2. Dennis says:

    Max ja förstår dej helt i vad du säger!
    Men med tanke på allting som har hänt runt “dessa människor” som bor och levde där uppe så är de verkligen ingen chock att folk reagerar som dom gör.

    Det har hänt massvis med gånger nu under sommaren som personer från denna anläggning har blivigt påtagna då dom har gått och kännt varända handtag på dörrarna kring hus och kring radhus, och där det var öppet gick dom in och tog allt de kände för!

    Folk såg de hända såklart då dom gick från dörr till dörr som någon reklamutdelare..
    Men de sjuka i sig var att dom själva inte brydde sig det minsta.
    Vad hade dom och förlora? polisen kom, men ingen skedde. gång på gång.
    Är de så man ska resonera när man kommer till ett nytt land?
    Va hände med respekten för dom som redan bor där?

    Och de är bara en av sakerna “i år” som hänt!

    Det finns fruktansvärt mycket tragist som har hänt runt dom som har bott där uppe,
    som misshandel, skadegörelser och stölder från personer som egentligen inte ens får lämna byggnaden pga att de är “asyl sökande”.

    Så frågan är Max, skulle du släppa in dom i ditt hushåll ifall du nu fick changsen och hjälpa till?
    Eller är du precis lika dålig “som alla andra i lilla arboga”!?

    • Jag är fullt medveten om de problem som förekommit och jag säger inte att dem gjort rätt! Men att stereotypisera och mena att det enbart är deras fel anser jag är helt orimligt. Isåfall resonerar du som att dem födds kriminella och att deras situation inte har någonting med saken att göra? Det jag menar med inlägget om du läser noggrant är inte att säga att dem betett sig som de borde göra. Det handlar dels om hur politiken ser ut idag. Låt oss säga såhär.. Tänk om du var tvungen att flytta till Irak, utan dina föräldrar och tillsammans med finnar, norskar, danskar, ryssar och estlänningar. Tänkt dig dessutom att Sverige ligger i krig med Finland. Förstår du då att det blir konsekvenser av en sådan situation?

      Inläggets viktigaste punkt är att man inte går in och “gillar” eller kommenterar “äntligen” när det handlar om människor som mister sitt hem, det är sjukt osympatiskt. Jag säger inte i mitt inlägg att man är dålig om man inte hjälper till, men man kan inte heller förvänta sig att folk från andra kulturer skall anpassa sig till Sverige om de inte får någon kontakt med svenskar.

      Jag pluggar till svenska som andraspråkslärare, förmodligen hade jag gjort det, även ifall det inte har någonting med inlägget att göra. Jag menar inte att du ska bjuda in dem i ditt hem. Jag menar att om dem skall få respekt för oss, måste vi ge dem en chans. Tycker du själv att dem får en rättvis chans att anpassa sig i dagens samhälle med rådande politik?

      / Max

  3. Linus "Lajnus" Linslusen Bagarson says:

    Det ter sig tämligen uppenbart att detta inlägg kräver en respons utav Linus.
    Detta för att återinrätta de enda synsätt för den enda sanna ideologin. Både du och jag vet vad jag pratar om nu Karre.
    Att du inte förstår vilka konsekvenser den här posten kommer att skapa?
    Men det är klart, bor man tillsammans som “sambo” med en J*** så är det lätt hänt att sådana här illdåd sker. Dock fann jag dig starkare än att låta dig själv luras in i denna lukrativa bloggbransch skapad utav J****** för att sprida sina imbecill tankar. De besudlar oss.

    Detta inlägg kommer att tas upp i det högsta rådet för vidare granskning.
    Att det här kommer att skapa allvarliga konsekvenser för dig, det är redan skrivet i runor på “berget”.
    Frågan är hur allvarligt detta kommer att dömas.
    Det finns ju förmildrande omständigheter som i de flesta fall, exempelvis om J**** hållit dig under strikt pistolhot etcetera. Det bör du nog spela på om jag skall kunna rädda dig Karre.

    Härmed beordrar jag mina hästar att kalla hem dig till “lägenheten” här i hemmet bortom fjärran lördagen den 4/2- 2012 kl. 12.00 för en prövning av “rådet”.

    Over and Out
    Linus “Lajnus” “Linlusen” Bagarson

  4. alexhq says:

    Bra sagt Max! …och Jonas som låter honom komma till tals!

  5. Hade jag kommit från krig och svält till tex Irak så kan jag lova att jag hade vart nöjd med att få resturangmat serverad gratis varje dag, tak över hvudet och lite pengar i fickan. Här har det vart tvärtom, protester och skadegörelser(där dom själva bor!!) i stort sett varje vecka ibland mer för att dom inte är nöjda med maten osv.

    Sen är det väll aldrig kul att en byggnad brinner ner, men mycket talar väll för att det är boende på nalles själva som ligger bakom det med tanke på hur det sett ut förut. Det har eldats möbler där i varje fall en gång tidigare. Fast det är bara något jag skulle gissa på.

    • Jag förstår vad du menar , men du glömmer några aspekter. Att gnälla på maten och liknande är självklart idiotiskt, det säger jag ingenting om. Däremot tror jag inte på att de skulle förstöra saker bara för att maten är kass och liknande saker. Anledningen till att det blir sakdegörelser, misshandel och liknande beror på vilken situation dem sitter i. Tror du på allvar att det inte skulle bli komplikationer om du buntade ihop finnar,svenskar, norskar, ryssar, estlänningar, islänningar och folk från andra nationaliteter i samma hus i Irak? Det är klart att dem inte kan hålla sams när vissa av dem länderna ligger i krig med varandra och då är det inte heller konstigt att saker förstörs eller att våld tas till.

      Det är ju situationen som skapar konsekvenser och det är politiken som skapar situationen. Det visar mer på att fel parti styr landet än vad det visar på att människorna som bor där är idioter. Jag tror inte heller att alla där uppe beter sig illa och att skratta åt att deras hem brinner upp tycker i alla fall jag är osympatiskt och idiotiskt. Det är som att skratta åt att österled skulle brinna upp, bara för att det finns en del spån som bor där.

      • Dom, eller vissa av dom kanske jag ska säga har iallafall sittstrejkat en gång på vägen utanför och blockerat all trafik utanför. Andledningen till det ska ha varit, enligt dom att dom fick potatis 3 gånger i veckan. Har svårt att se att det har någon koppling till att det bor flera olika nationaliteter där. Möjligtvis så spelar situationen dom sitter i roll men endå.
        Sen är det också, vissa ska jag säga, som barrikerat ingången till deras matsal och vägrat släppa in någon en gång så att ingen kunde gå och äta där, för att dom inte alls tyckte om maten dom fick. Självklart spelar situationen dom sitter i roll men vafan. Folk tröttnar väll eftersom det är deras skattepengar det handlar om samtidigt som vård, äldrevård och allting går rakt utför.

        Kan bara tala för mig själv men har väldigt svårt att se mig själv bete mig så bara för att jag hamnar med nationaliterna du nämner har även svårt att se dig och Jonas bete sig så.

        Självklart är invandringspolitiken ett skämt och den största boven i detta dramat. Men där har man väll knappast så mycket till val. Finns väll bara i stort sett ett parti som skiljer sig från alla andra i den frågan, och tycker man inte att invandringsfrågan är den viktigaste så röstar man inte på dom heller.

      • Nej, jag förstår vad du menar och jag säger inte att det är ett lämpligt uppträdande.. Men som vi redan kommit fram till nu, är det situationen som styr. Om vi nu bortser från situationen, så nämner du själv en faktor som glöms bort när gillningar och hånande kommentarer läggs upp nämligen att det är vissa av dem som utför sådana saker. Genom att kommentera och gilla hånar man inte bara dem som missköter sig utan dem som inte gör det också. Dessutom hånar man dem som arbetar där, som förlorar jobb på att det brunnit ned. Det jag ville säga med blogginlägget, vilket jag skriver längst ned, är att man borde tänka till innan man kommenterar eller gillar. För hur man än vrider och vänder på det, är det precis som sitt exempel med Österled.

        Förmodligen kan vi diskutera det här i all evighet, men vi får fortsätta diskussionen när vi ses ;D

      • Ska väll tillägga att jag inte har skrivit några hånfula kommentarer om detta på facebook, eller gjort några olämpliga gillningar, vad jag vet.

  6. Bra skrivet Max. Min pappa kom också till Sverige som flykting efter ett krig för länge sen men hade turen att vara europé och turen att slippa flyktingförläggningar. Människor är rädda för saker som är främmande och flockbeteendet i små städer legaliserar rädslan.

  7. Kelly says:

    Det är klart att “deras” beteende, såsom att gå från dörr till dörr som någon ovan nämnde, gör att människor i deras omgivning reagerar starkt. Men dessa människor ser problemet endast från ett subjektivt håll vilket innebär att vi som ser det utifrån, från det objektiva hållet, kan se det från fler vinklar. Att vara subjektiv och bara se saken från sin egen eller sin egna stads sida gör att man blir låst vid ett sätt att se problem. Ett subjektivt synsätt gör att man hellre ser “problemen” i problemen än att försöka ge alla en ärlig chans.
    Det är klart jag skulle bli förbannad om de gick in i mitt hus och stal grejer, men förhoppningsvis är jag inte dummare än att jag låser dörren när jag går hemifrån. Borde inte alla göra det?

    Tillbaka till min poäng. Människor som blir utsatta för sådant som “dörr-till-dörr” snacket i ovan nämnda kommentar har väldigt svårt att se hela situationen på ett objektivt sätt. De ser bara vad som sker i deras hemstad och vill gärna skydda sig själva från sådant. Det är problemet. De är för låsta med att se situationen endast från sina egna eller från sin egna hemstads sida. Det handlar om personlig säkerhet och alla vill känna sig trygga i sin egen bostad och hemstad.
    Men om dessa personer lyckas släppa den formen av “tänk” och faktiskt se det på ett objektivt sett, att problemet faktiskt är större än de själva och att det handlar om mer än bara respekt för , personlig trygghet och hat, då kanske de till slut kan se att dessa flyktingar inte haft det lätt sedan långt innan. Problem som vi i vår trygga lilla sfär i Sverige inte ens är i närheten av att ha. Ser man deras problem, och jämför med våra egna, kommer man fram till detta objektiva tänk.
    Men varför ska man göra det? Ja, varför ska vi se det endast från vår synvinkel? Det är själviskt tänk och bara patetiskt att göra så.
    Men samtidigt förstår jag detta då man alltid vill känna sig trygg i sin egen hemstad. Jag försvarar inte deras handligssätt, men jag tycker samtidigt att det är fel att döma innan de fått en chans att anpassa sig.
    Ett objektivt synsätt särbehandlar inte någon på grund av fördomar, agerande eller etniskt urpsrung. Ett objektivt synsätt särbehandlar inte heller de som känner sig hotade, rädda eller har fördomar av dessa människor.

    Fler måste börja tänka på det viset innan förändring kan ske.

  8. Zabina says:

    Max: ❤

    Det är allt jag har att säga. Don't mind the haters. Du är bra.

Leave a comment